woensdag 11 maart 2015

Tweede contactdag

Dit maal wat later een blog i.v.m. de afgelopen contactdag.

De week voor de contactdag waren we even wat in de war wat betreft de opdracht. Mandy en ik zaten al een presentatie voor de individuele opdracht in elkaar te knutselen, halverwege de week bleek dit toch niet de bedoeling. Marilou hield het hoofd cool en redde ons met een Wordcloud die later zelfs binnen enkele secondes in een PowerPoint was gegoten. Klaar voor de presentatie van de gezamenlijke opdracht dus.

De eerste presentatie op de contactdag deed onze mond openzakken en zorgde voor enige twijfel. Maar die twijfel over onze eigen opdracht was gelukkig onterecht. Daarna volgden meer presentaties, allen geheel verschillend van aard en in verschillende stadia qua opdracht. Er kwamen ook voor onze opdracht wat mooie dingen uitrollen, vooral van de presentatie van Arend met 'zijn poppetje' hebben we genoten. Kortom inspiratie opgedaan.

Na de presentaties hebben we gebruik gemaakt van de tijd die we in levende lijve bij elkaar waren om aan onze opdracht te werken. Dit bestond uit taak verdelen, brainstormen, evalueren, plannen bijstellen en natuurlijk kwam er ook gezelligheid bij kijken! Hier kwam Addie dus om de hoek kijken. Addie is een model. Nee mensen, dat is geen vierde groepslid met andere ambities.

Het ADDIE-model, is een bekend implementatiemodel dat zijn oorsprong kent in de wereld van Instructional Systems Design (ISD). ADDIE is een acronym voor de vijf fases uit het model, te weten:
  • Analysis - Analyse van het probleem
  • Design - Ontwerp van de oplossing
  • Development - Ontwikkeling van de oplossing
  • Implementation - Implementatie van de oplossing in de praktijk
  • Evaluation - Evaluatie van de geïmplementeerde oplossing.
 Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/ADDIE-model





ADDIE-model









We zijn tot een verdeling gekomen van het uitdiepen van de Pinterestlinks betreffende 'Flipping te classroom'. Aan de hand van de bevindingen na het uitdiepen willen we enkele vormen uitproberen om zo te bepalen welke het beste bij ons en ons doel past. De link naar deze site hebben we in ons blog toegevoegd omdat we de link genoemd hadden en daarnaast omdat we de lezers ook wilden laten zien hoe makkelijk het is om via deze site informatie te verzamelen. Erg prettig is dat de links visueel zijn en niet een vergeten 'Http' ergens in een bestandje.
 
Ook hebben we een thema bepaald voor de lessenserie die tot onze eindopdracht behoort. Wie goed doet, wie goed ontmoet. Wij hopen een ieder die dit leest meteen te kunnen inspireren met ons thema. Aan de hand van dit thema maakt Marilou een opzet voor een Levo-les waar Mandy en ik later met het vak Nederlands op inhaken. Zo zou er een vakoverstijgende lessenserie moeten ontstaan die geschikt wordt gemaakt voor 'Flipping the classroom'.
 
Naast de verdieping in 'Flipping the classroom' moeten we ook aan de slag met de theorie rondom tekstbegrip, Mandy maakt hiermee de komende tijd een begin en ik sluit hierbij aan.
 
Omdat het fabriceren van een opzet voor de Levo-les en het afnemen van een enquête best wat tijd van Marilou vergt, hebben we besloten dat de komende blogs door Mandy en mijzelf worden geschreven. Ook het uitspitten van de Pinterestlinks nemen Mandy en ik in de eerste instantie op ons. Zo spelen we een beetje met de verdeling in taken en werkdruk zodat we deze fijne samenwerking die we tot nu toe mogen ervaren ook kunnen blijven voortzetten.
 
Over voortzetten gesproken, de week zet zich ondertussen ook voort en de volgende ervaringen en bevindingen zullen jullie dus weer lezen in het blog van mijn collegablogger Mandy.




 

1 opmerking:

  1. Beste DOT,

    Wat fijn om jullie ervaringen te lezen en wat een mooie verbetering in beschrijvingen van jullie (samen)werkprocessen ten opzichte van de vorige posts, fijn hoor! Ik raak zeker interesseert in jullie lessenserie met zo'n uitnodigende en levensbeschouwelijke titel.

    Wat ik vooral ook erg fijn vindt om op te merken, is dat enige onzekerheid in het begin van de marktdag n.a.v. de presentaties van anderen, ook in het begin van deze blog even naar voren komt. Maar hoe snel jullie je alweer herpakken en vertrouwen op jullie DOT-pad en DOT-kracht. Belangrijk, want er is inderdaad heel divers niveau gepresenteerd en je zou jezelf al snel kunnen vergelijken met anderen. Jullie doen dat ook, maar vooral om je te laten inspireren en begeleiden en niet te laten leiden.

    Een mooie leerervaring in jullie pilotopdracht ook. Ik kan me bovendien voorstellen dat er een leermoment qua reflectie in zit, maar dat zal dan terugkomen in jullie reflectiemomenten, denk ik ;-).

    Ten slotte, ingaand op de didactiek in de lessenserie, welk didactisch model gebruiken jullie? Hoe verhouden zich de leraar, leerling en leerstof tot elkaar en waar hebben jullie de keuze gemaakt om vooral ict te gebruiken? Maken jullie ook bewuste keuzes in werkvormen, zoals instructie, interactie, spel, samenwerking? Daar zijn vast geschikte bronnen bij te vinden ter (theoretische) onderbouwing van jullie keuzes. Vergeet ze niet op te nemen en wellicht kunnen we er ook nog aan onze minor-kennisbronnen toevoegen. Kijk ook maar even op die kennisbronnen-pagina in de studiematerialen, er staan bronnen bij diverse thema's.

    Veel succes! Hartelijke groet, Rina

    BeantwoordenVerwijderen