maandag 2 maart 2015

Pinterestlink

In een eerdere blog hebben we al verwezen naar informatie verkregen via Pinterest. Hier sluiten we een link bij met een dottiesaccount op Pinterest zodat je rechtstreeks naar de informatie kan.




                                    

1 opmerking:

  1. Beste DOT,

    Wat leuk om te zien en lezen hoe jullie met verschillende ICT middelen bezig zijn om jullie blogs vorm te geven, elkaar van informatie te voorzien en hoe jullie daarmee toepassingen uitproberen.

    Om dit experimenteren te verdiepen, raad ik jullie aan om de keuze voor de bepaalde toepassing te expliciteren en motiveren. Geef bijvoorbeeld een bepaald doel aan, waarom je voor die toepassing hebt gekozen. Waarom Pinterest bijvoorbeeld en dan vooral in jullie blog, omdat een blog een lezerspubliek heeft. Dus hoe vinden jullie dat je de lezer beter met je informatie kunt bereiken via Pinterest. Dat maakt jullie interesse in de mogelijkheden van ICT 'dieper', omdat je je meer bewust wordt van het waarom van het gebruik van de toepassing. Dit herken je vast vanuit TPACK: het middels is niet het doel, dus Pinterest is niet een doel op zich, maar een middel om een (didactisch) doel te realiseren.

    Heel fraaie terminologie gebruiken jullie: informatiebron, uitvoerbron en vormgeefbron. Daarin hebben jullie elkaar gevonden, blijkbaar? Vormen jullie trouwens daar ook een soort van TPACK afbeelding in, met overlappingen en een centraal middelpunt? Ik ben benieuwd wat jullie daarover willen zeggen, misschien in een volgend blog?

    Is er op jullie scholen trouwens (veel) ervaring met Flipping the Classroom? Welke lessen kun je daaruit trekken? Onderzoek wat werkt met Flipping the Classroom (op jullie scholen, via zoektermen op internet). Wat betekenen de uitkomsten hiervan voor jullie pilotopdracht (en eindproduct)? Waar loopt de leerling eigenlijk tegenaan bij tekstbegrip? En kan Flipping al die 'hobbels' wegnemen? Waarom?

    Veel vragen, maar probeer vanuit die vragen de meerwaarde van Flipping voor jullie probleemstelling van tekstbegrip te beantwoorden. Wat gebeurt er nu op traditionele wijze met het leren in tekstbegrip en waar zit de meerwaarde van de T in? Jullie gaven zelf al aan veel met TPACK bezig te zijn. Probeer dit zo concreet mogelijk te maken voor jullie pilotopdracht, dus vul de afbeelding van TCK, TPK, TPCK met leerdoelen en leeractiviteiten uit jullie ontwerp voor de pilotopdracht. Wat mist er nog? Wie of wat heb je daarvoor nodig?

    Succes en graag tot de volgende (lees)keer,
    Hartelijke groet, Rina

    BeantwoordenVerwijderen